27.7.11

Di Tanah Guangzhou - part 2

Menuntut Ilmu biarlah Sehingga ke Negeri China

« اطلبوا العلم ولو بالصين ، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم »

“ Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China, karena sesungguhnya menuntut ilmu sangatlah wajib atas setiap orang muslim”.

salam untuk semua.. pertama-tamanya ingin saya memetik sebaris hadith yang mewajibkan kita untuk menuntut ilmu walau dari segenap ceruk sekalipun.. pernah dikatakan sebenarnya hadith di atas adalah hadith palsu kerana periwayatnya (perawi hadith) yang bernama Abu 'Atikah adalah dikatakan sebagai perawi dho'if. namun, such statement is subject to argue. ada pula beberapa ulama' yang mengesahkan hadith ini sebagai hadith walaupun sebagai hadith yg dho'if. alasan yang diberikan adalah seperti berikut.

"Nash di atas adalah matan dari hadits dhoif tetapi diriwayatkan melalui banyak sanad, di antaranya Imam Baihaqi dalam kitab syi’bul iman. Ahli hadits menyatakan di antara perowi hadits tersebut adalah Abu ‘Atikah yang dikatakan oleh ulama’ hadits sebagai perowi dhoif, sehingga muncul banyak pendapat dalam menilai hadits ini sebagai hadits dhoif, bathil atau tidak bersanad. Namun demikian, menurut al-hafidh al-Mazi : karena hadits ini memiliki banyak jalan (sanad), maka dari dhoif naik ke derajat hasan lighoirihi. Oleh karena itu tidak boleh bagi kita mengatakan bahwa itu bukan hadits." (Halaqah.net)

Berbalik kepada hukum hadith ini. siapalah saya untuk menentukan kedudukan sebenar hadith tersebut. namun, syukur yang tak terhingga kerana dengan sedikit ilmu yang ada sekurang-kurangnya saya tahu untuk menilai taraf sesebuah hadith yang patut atau tidak patut diikut. its legality, lets ulama' yang tentukan. kita umat biasa, sebaiknya kita ambil sedikit ilmu yang diterapkan di dalam hadith ini. okeh.. mari semua bayangkan yang kita sekarang berada di tanah arab. Di tanah di mana hadith ini diriwayatkan. Prophet Muhammad saw yang telah hidup beribu tahun dahulu juga telah membayangkan negeri China ini.. MasyaAllah, bayangkan betapa jauhnya tanah china dan tanah arab ini namun Nabi tetap menyeru umatnya untuk tidak berputus asa dalam menuntut ilmu. pernah terbayang tak orang2 di zaman itu, jika mereka mahu bermusafir dan mengembara dari tanah arab ke tanah china mengambil masa berapa lama?. ada airoplane? owh semestinyalah tidak ada kan. compared to our land, flight ke Guangzhou hanya mengambil masa kurang dari 4 jam untuk sampai. dikhabarkan, jika mahu ke beijing atau hong kong menggunakan khidmat Malaysia Airlines, masa yang diambil tidak melebihi 3 jam pun!. what a short period of journey kan?. moralnya di sini adalah, janganlah restrict minda dan diri kita dalam mengembara untuk menuntut ilmu sedangkan di dalam islam juga menuntut kita untuk menuntut ilmu sehingga ke ceruk dunia. jika perlu anda merantau, maka pergilah. pergilah dengan niat menuntut ilmu. jangan dek kerana beberapa halangan seperti kurang berkemampuan atau tempat yg mahu di tuju itu tidak mencapai standard kemampuan diri anda, atau anda tidak lalu untuk makan jika di sana dek kerana makanan2 mereka tidak kena dengan selera tekak anda, atau negara itu adalah negara bukan islam yang dmana penjualan arak dan daging babi itu sangat berleluasa dan anda jadi ragu2 dengan taraf halal makanan2 itu; fikirlkanah kembali. dengan halangan2 yang sebeginilah diri anda akn dilatih untuk menjadi muslim sejati. kesusahan dan kepayahan akan memberikan imbalan balik kepada diri anda yang tidak ternilai harganya. believe in our faith, then u'll do anythg anywhere everywhere without any restriction! (selagi yang tak menyalahi agama lah ye shbt2..hehe)

dan dengan bepegangkan hadith inilah kami sekumpulan pelajar mahasiswa dari UIA memilih tanah Guangzhou sebagai destinasi pengembaraan selepas pengembaraan ke tanah Jakarta-Bandung dan tanah Riau. saya secara peribadi, saya sendiri tidak akan mungkin berhenti untuk merantau. walaupun sudah tidak dapat bersama2 team safiyyah, saya akan merantau membawa diri secara peribadi. kerana saya tahu, dengan merantau, ilmu yang dpikul untuk di bawa pulang adalah tak terhingga nilainya. so, jom kumpul duit balik untuk ke destinasi seterusnya!. yeah!


bertapaknya Islam di Tanah China

entry ini dihasilkan adalah bertujuan mengingatkan semula kepada shbt2 mengenai sejarah ketamadunan Islam ini. bukan sahaja sejarah tamadun islam di negara kita, tetapi negara2 di serantau kita. okeh, bila sebut sejarah je saya tahu ramai da yang mula pening2 kepala.. asal sebut sejarah je pening, asal pening tu sbb sejarah lah!. come on guys!. kalau yak ada sejarah, tak adalah diri kita sekarang dan tak adalah tempat jejak kaki2 kita semua sekarang. janganlah pernah sesekali anda lupakan sejarah hidup anda hanya kerana terlalu mengagung-agungkan masa depan atau masa kini anda. sejarah yang menentukan bangsa. dengan sejarah kita dapat rasa apa yang kita ada sekarang.. so, jom learn history!

let me start first with the history of spreading Islam in China. The History of Islam in China began when four Sahabas-Sa'ad ibn abi Waqqas , Wahb Abu Kabcha, Jafar ibn Abu Talib and Jahsh (a father-in-law of Prophet Muhammad)preached in 616/17 and onwards in China after sailing from Abyssinia in 615/16. Sa'ad ibn abi Waqqas later, after conquest of Persia in 636, went with Sa'id ibn Zaid , Qais ibn Sa'd and Hassan ibn Thabit to China in 637 taking the complete volume of the Quran. Sa'ad ibn abi Waqqas again headed for China for the third time in 650-51 after Caliph Uthman asked him to lead an embassy to China, which the Chinese emperor received warmly.According to China Muslims' traditional legendary accounts, Islam was first brought to China by Sa'ad ibn abi Waqqas, who came to China for the third time at the head of an embassy sent by Uthman, the third Caliph, in 651, less than twenty years after the death of Prophet Muhammmad. The embassy was led by Sa'ad ibn Abi Waqqas, the maternal uncle of the prophet himself. Emperor Gaozong, the Tang emperor who received the envoy then ordered the construction of the Memorial mosque in Canton, the first mosque in the country, in memory of the prophet.

hahaha..kan??. baru baca sikit da nampak da lebah2 berpusing kat atas kepala tu.. haha.. sabar2.. jangan paksa diri.. the rest is for u to read. kalau masih berminat dengan sejarah kedatangan islam di tanah china, sila klik link ini.

terasa macam tiba2 je la kan saya bercerita mengenai Saad ibnu Waqqas. to relate with our journey, one of the place yang kami pegi was the memorial of Saad Ibn Waqqas. sangat sebak dan terharu kerana tidak sangka dapat menyedekahkan al-fatihah secara berdepan kepada salah seorang sahabat nabi yang terlalu besar jasanya kepada Islam. Allahuakbar!. Diri ini terasa kerdil sungguh berada di bumi Allah yang terbentang luas.. besar sungguh peluang yang telah diberikan ini pada seorang hamba yang kerdil lagi hina.. Sebak sangat hati ini mengenangkan segala salah diri dengan agamanya sendiri. semoga kaki ini terus teguh melangkah di jalanMu yang lurus ya Allah.. Al-Fatihah untuk semua muslimin dan muslimat di muka bumi bertuah ini~

setakat ini untuk part 2.. akan di sambung semula pada entry berikutnya ya.. bawah are the photos of us during the visit of the Memorial of Sa'ad Ibnu Abi Waqqas.. salam.


No comments:

Post a Comment